2013. március 23., szombat

Bucsu Karikaturaorszagtol (Mandalay)

A hivatalos menetrendnek nehany utazas utan mar nem doltunk be. Kinyomoztuk, hogy a 8 ora helyett a valosagban 5 ora az ut Baganbol Mandalayba. Igy az a meresz otletunk tamadt, nem szivatjuk tovabb magunkat az ejszakai jarattal, keresunk egy nappalit. S lass csodat, sikerult! Valasztek is volt, mi a kenyelmes 8.30-kor indulot valasztottuk (koran kelok reggel 7-kor is mehetnek, mazohistak szamara ket esti indulas is van). A sok utas miatt idoben, legalabb egy nappal az utazas elott meg kell venni a jegyet. Minden busz telthazas, Herceg szerint azert, mert eszmeletlen jo filmeket es klippeket vetitenek es a zene is szuper.

pihenohely a buszuton

Vegre lattunk! Egyfelol nagyon ritka a nappali jarat (valoszinu, minel kevesebbet lass az orszagbol), turista csak azt lathatja, amit a katonai diktatura megenged. Az orszag jelentos resze nem latogathato a kulfoldiek szamara, bizonyos helyekre csak engedellyel utazhatsz, kormany altal hitelesitett vezeto nelkul pedig nem barangolhatsz kedvedre. Igy kiegeszult a turaelmeny es a `ne hagyd ki` latnivalok vilaga. Itt meg fordithatott volna Burma, de elszalasztotta. A Laoszban latott szegenyes putri falvakhoz hasonlo telepuleseket lattunk joval nagyobb mocsokkal, lakott teruletek kozott folyamatos szemettel. Viz kozeleben minden talpalatnyi helyet megmuvelnek. Legyen az kiszaradt folyomeder vagy egy csatorna ket oldala. Folyamatosak az utepitesek, ami van, az gyenge minosegu. Osszefuggo autout csak Mandalay kozeleben van.

Jut eszunkbe az utepites kapcsan

A buddhista tanok myanmarban nem tagadjak, hogy egy no megvilagosodhat, ugy mondjak, elobb ferfikent kell ujjaszuletnie, utana tud megvilagosodni. Ebbol kovetkezoen nem kenyeztetik tul a noket ebben az orszagban. Az utakat nok epitik, gepek nincsenek, mindent kezi munkaval vegeznek a nok, a ferfiak alibizese mellett. Ugyanez a szitu a termofoldeken is, kokemeny fold kapalasa, hajlongas a rekkeno hosegben, vizhordas a novenyekre stb. Emellett szabadidejuket kiegeszithetik tuzifa gyujtessel, hazacipelesevel, vizhordassal. Van egy konnyites, cipekedeshez a fejuket is hasznalhatjak.

profi
S mit csinalnak a ferfiak? Leginkabb betelt ragnak, heveresznek naphosszat, bandaznak, altevekenysegeket talalnak ki maguknak pl. a mukodo kerekpart hosszas percek foglalatossagaval az eredetihez kepest rosszabb allapotban adjak vissza a berlonek. A kormany a kezukben van, busz, taxi, lovas taxi. Az ulo irodai munkakban is tobbnyire pasasokkal talalkozni. Tanulsag, ha az orszag masik fele is dolgozna, talan az orszag is elorebb tartana. De ugy tunt a szamunkra, Myanmar sehova se akar tartani. Kar, mert  az emberek alapvetoen kedvesek, jolelkuek es sokkal tobbet erdemelnenek maguktol.

A varosban fel napot es egy ejszakat (Garden Hotel, 18 usd a duplaagyas reggelivel, kozos furdo) toltottunk, mielott visszarepultunk Bangkokba. Benyomasunk csak annyi Mandalay-rol, hogy gyonyoru es nincsenek gyalogosok.

Allitolag talalni szep latnivalot, ezek mind tavol esnek a centrumtol, ahol megszalltunk. Se kedvunk, se eronk nem volt mar benevezni egy ilyen menetbe, igy a kornyekbeli piacokat jartuk be, magunkba szivva a varos hangulatat es szmogjat, osszebaratkoztunk Vincenttel, az indiai gyogynoveny kereskedovel.

seta kozben 1

seta kozben 2

Sotetedes utan szurrealista elmenyt adott a buddhista kozegben tobb helyrol is jol hallatszodo muezzin esti imara hivasa.